DOPRAVNÍ A POZEMNÍ STAVITELSTVÍ

Od roku 2010 provádím fotovideo záznamy a dokumentace staveb, od roku 2012 i letecky. Nejprve dronem vlastní konstrukce, se kterým jsem např. pořídil první letecké záběry lomu Jakubčovice a protipovodňové hráze Zálezlice 10/2012 vysílané na TV NOVA.  

Po pořízení DJI Inspire 1 následovali další záznamy staveb, nejzajímavější výstavba úseků dálnice D3 Borek -Úsilné, Sevětín – Borek. Letecké záběry vždy kombinuji se záběry z ruky. Se záběry z kamery na autě z časosběrných kamer. Mezi další zajímavé záznamy výstavby určitě patří obě etapy výstavby obchvatu Jesenice u Prahy, D11 okolo Hradce Králové, a nedaleký úsek dálnice D35 Dašice – Uhersko.

Dokumentace rekonstrukce úseků D1 včetně nočních bourání mostů např. u Humpolce, nočních instalací nosníků a betonáží. Video o přestavbě obalovny Herink. Interaktivní Youtube video Obalovny západ. Dokumentace výstavby tunelu Blanka.

Aktuálně 03/2024 

Schváleno střižené video na Sympozium Mosty, které obsahuje 99% záběrů Filmark.

V přípravě video na Konferenci Železnice.

VIDEA - FOTOGRAFIE - DRONEM - Z RUKY

Na úseku dálnice D35 u obce Uhersko se uskutečnilo jedno ze zatím nejnáročnějších natáčeních „mé kariéry“ Otáčení mostu Uhersko. Dvou polovin mostu. Medii označeno jako Manévr století. Celé natáčení bylo pečlivě připraveno a ve spolupráci se stavbou byl i most k tomuto učelu ideálně osvětlen – myslím ta čtyři světla v rozích mostu, těch mělo být např. původně šest, což by působilo spíše rušivě, méně je někdy více. Celé zakázce jsem se věnoval již dva měsíce před prvním otočením. Zpočáku jsem se snažil řešit časosběrné snímání formou subdodávky, firmy které se časosbíráním prezentují jako jedinou oblastí svého zájmu, realizaci po zjištění všech okolností odmítli. Navíc zdlouhavé vyjednávání těchto firem bych označil za čistě amatérské. Měsíc jsem vyráběl, testoval boxy, na různé časosběrné kamery, řešil jejich napájení. Nepřístupná kamera na 30m sloupu, osobně instalováná z koše jeřábu, byla dálkově ovládaná z PC, mohla se tak nastavit expozice dle aktuálních světelných podmínek. Záběry byli použity v mnoha informačních kanálech, článcích, médiích.

letecké fotografie staveb
Přehrát video o letecké fotografie staveb
Přehrát video o záběry otáčení mostu časosběr letecká fotografie

Po covidových letech, koncem roku 2022 jsem obměnil foto video techniku a na místo kamery SONY, fotoaparátu NIKON a DJI Osmo jsem přešel komplet na Canon R6, v roce 2023 na Canon R6 markII a původní R6 mám jako záložní. Důležité se jsou objektivy Canon RF 24 – 70 2,8 a Canon RF 70 – 200 2,8 Canon TS 17mm Canon TS 90mm celá tato výbava přesahuje částku 300.000,- Kč

V roce 2023 jsem vytvořil prezentační video české firmy Viakontrol o sběru dat asfaltové vozovky na ostrově Pag určené pro prezentaci na chorvatském ministerstvu dopravy.

Pro pořizování leteckých záběrů používám od roku 2017 DJI Mavic 2 Pro s osazený Hasselblad objektivem, tento po zkušenostech mám vždy sebou ještě jeden jako záložní. V současné době 03/2024 jsou oba stroje v podstatě nové, DJI servis v DE se v letech 2021 a 2023 byl proveden výměnou strojů za nové. Pro napájení používám speciální „policejní“ baterie s dohřevem, které umožňují velmi přesné a bezpečné ovládání, tak létání i v teplotách – 10 st. Nová řada DJI Mavic 3 tuto variantu napájení nenabízí. 

Občas se mi dostanou do ruky ke zpracování záběry od jiných dronařu, ve většině nepoužitelné, umění vzlétnout neznamená udělat správně komponovaný a exponovaný záběr. Jak to dělat správně, učit se, učit se, učit se a trénovat: Filmark letecká škola

Povolení pro Letecké práce dronem od Úřadu pro civilní letectví mám od roku 2016. Radek Cihelka Kameraman Fotograf  Nyní v souladu s EU legislativou: Nejvyšší možné, osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota dronu skupin A1, A2, A3 + oprávnění k provozu SPECIFIC 

Přehrát video

Bez zázemí by nebyly výsledky, situace na stavbách jejich vzdálenost, nutnost natáčení ve vzdálené části republiky od 7.00 mě v roce 2023 přivedli k pořízení „off road dodávky“ camperu s nezávislým topením, 220V bateriový zdrojem, a záložní benzínovou elektrocentrálou. Dobíjení všech baterií je řešeno předimenzovaně, umožnuje nepřetržité létání nebo natáčení. Dokážu tak plnit požadavky zadavatele za jakýchkoliv podmínek, ze dne na den. Včetně střihu a postprodukce přímo v terénu.

BOZP, vstup na stavbu pouze se svolením stavbyvedoucího a/nebo zodpovědné osoby, používání všech prostředků BOZP, bezpečný pohyb na stavbě, okolo strojů, na mostech, na autě používání výstražného majáku, oznámení o opuštění stavby, to vše beru jako samozřejmost. 

FOTOGRAFIE